دانلود

سیستم پاشش رنگ پودری

گان پاشش رنگ پودری

ممکن است باورتان نشود، اما رنگ پودری از دهه ۱۹۵۰ وجود داشته است اما تنها در ۵۲ سال گذشته صنعت رنگ پودری رشد چشم گیری کرده و تبدیل به یکی از متداول ترین روش ها و تکنیک های پوشش در صنایع مختلف گردیده است.

رنگ پودری یکی از مقرون به صرفه ترین، با دوام ترین و با کیفیت ترین پوشش های موجود در بازار امروزه محسوب می شود.

صنایع اتومبیل سازی، ابزار سازی، دکوراسیون، صنایع کشاورزی و دیگر صنایع از منافع و مزایای رنگ پودری و استفاده از آن برای پوشش محصولات مختلف بهره برده اند .

در زمینه سیستم پاشش رنگ پودری دو فرآیند عمده مد نظر قرار می گیرند: بستر فلودایزینگ و روش های پاشش اسپری. در بستر فلودایزینگ، قطعات حرارت دیده را می توان مستقیما در وان حاوی رنگ پودری مایع شده فرو برد و یا آن ها را از میان ابری از رنگ پودری که توسط انرژی الکتریکی باردار شده است، رد کرد.

تکنیک های پاشش اسپری رنگ پودری را می توان به بخش های مختلفی از جمله گان های کرونا، گان های ترایبو، گان های اسپری با شعله، Corona Bells و دیسک های  ترایبو تقسیم بندی نمود. عملکرد گان های پاشش الکترواستاتیک رنگ پودری شامل شکل دهی و هدایت جریان پودر رنگ، کنترل و تنظیم سایز و ابعاد الگوی پاشش، تنظیم شکل و فشار پاشش پودر رنگ، افزودن بار الکترواستاتیک به پودر رنگ در حال پاشش و کنترل پاشش پودر رنگ بر روی سطح قطعه می باشد .

گان های دستی در مقایسه با گان های اتوماتیک:

گان دستیگان اتوماتیک

گان های دستی را می توان در فرآیند های پاشش جزئی و یا فرایند هایی که نیاز به گان اتوماتیک ندارند استفاده نمود. همچنین می توان از گان های دستی در پوشش دهی قطعات پیچیده و یا نقاطی از قطعات که دسترسی به آن ها مشکل است استفاده نمود . از آنجائیکه اپراتوری که عملیات پاشش را بصورت دستی انجام می دهد، برای مدتی طولانی از گان دستی استفاده می کند، انعطاف پذیری، وزن، کارآیی و طول عمر گان اهمیت بسیاری دارد. گان های دستی، معمولا برای خطوطی با تیراژ کم مورد استفاده قرار می گیرند و این در حالی است که گان های اتوماتیک برای خطوط اعمال رنگ با تیراژ بالا مناسب می باشند.

www.kiansanaatco.com

استفاده از گان های اتوماتیک می تواند کارآیی انتقال پودر رنگ را افزایش داده و میزان هدر رفتن رنگ پودری را کاهش می دهد،  اما با این حال این سیستم هزینه بالاتری نسبت به سیستم های دستی در بر خواهد داشت. گان های اتوماتیک بدون توجه به اینکه آیا قطعه ای وجود دارد یا خیر عمل پاشش را انجام می دهند. بنابراین جهت کسب حداکثر کارآیی از این سیستم، بارگذاری قطعات بصورت فشرده بر روی کانوایر لازم و ضروری است. البته می توان از سیستم های راه اندازی نیز در مورد گان های اتوماتیک استفاده نمود.

این سیستم جهت مشخص کردن اینکه آیا قطعه ای برای پاشش موجود می باشد یا خیر، از چشم های الکتریکی و یا پرده های نوری استفاده می کنند و می توانند گان ها را روشن و خاموش کنند. سیستم های راه اندازی می توانند در هنگام خرید یک سیستم اتوماتیک تا ۲۵ % افزایش هزینه در بر داشته باشند. همچنین سیستم های اتوماتیک کاملا خودکار و خود تنظیم گر نمی باشند و جهت تامین برق، پاسخگویی و رسیدگی به اخطار ها و کنترل و مدیریت تجهیزات به اپراتور نیاز دارند. بنابراین باید در هنگام تصمیم گیری برای خرید این گونه سیستم ها هزینه ها را مدنظر قرار داد .

انواع سیستم پاشش رنگ پودری الکترواستاتیک:

گان های ترایبو (Tribo)
گان های ترایبو در نتیجه سایش و اصطکاکی که در هنگام مالش ذرات پودر رنگ با یک عایق یا رسانای جامد در داخل گان ایجاد می شود، پودر اپوکسی را باردار می کنند. این بار با جدا کردن الکترون ها از ذرات پودر حاصل می شود که در نتیجه ذرات پودر رنگ دارای بار مثبت خواهند بود. به دلیل عدم وجود یک میدان الکترواستاتیک واقعی، ذرات رنگ پودری باردار به سمت قطعه که به زمین متصل است، مهاجرت کرده و بصورت لایه های نازکی بر روی سطح قطعه می نشینند و قادر به پوشش نقاط کور و فرو رفتگی ها نیز می باشند. با اینحال گان های ترایبو دو نقطعه ضعف نیز دارند. اولا سرعت پاشش آن ها نصف سرعت پاشش گان های کرونا بوده و ثانیا در استفاده از پودر های اپوکسی بهترین نتیجه را ارائه می دهند .

دیسک های ترایبو (Tribo Disks)

دیسک های ترایبو دارای یک دیسک ثابت است که بصورت عمودی داخل یک حلقه قرار دارد. قطعات از طریق کانوایر از این حلقه عبور می کنند و در حالیکه این حلقه به سمت بالا و پایین در نوسان و حرکت است، لایه های پودر رنگ را بر روی سطح قطعه پاشش می کند. در این سیستم از باردارکردن به روش ترایبو استفاده می شود و دیسک لایه مسطح عمودی و یکدستی به ضخامت ۲٫۵ فیت بر روی سطح قطعه ایجاد می کند .

گان های کرونا (Corona)

گان های اسپری کرونا از متداول ترین انواع سیستم های پاشش می باشند. این گان ها یک میدان الکتراستاتیک با ولتاژ بالا و جریان پائین میان الکترود و سطح قطعه ای که پاشش بر روی آن انجام می گیرد، ایجاد می کنند. ذرات رنگ پودری که از میدان الکترواستاتیک یونیزه موجود در بخش بالایی الکترود عبور می کنند، باردار شده و بر روی سطح قطعه که از طریق الکتریکی به زمین متصل است، می نشینند. گان های کرونا نیز محدودیت ها و نقاط ضعفی دارند. بطور مثال در استفاده از گان های کرونا پاشش نقاط کور و فرو رفته را با مشکل مواجهه می شود. در این مورد استفاده از پودر رنگ با کیفیت بسیار بالا که در برابر ولتاژ بالا مقاومت می کنند، بهترین روش مقابله با این مشکل است. همچنین پاشش دوباره قطعه ای که پخت شده است، توسط گان پاشش کرونا مشکل است .

سیستم پاشش رنگ پودری Corona Bell

این سیستم در خطوطی استفاده می شوند که در آن ها قطعات مسطح با ابعادی بزرگ باید با سرعت زیاد و در مدت زمان کمی پوشش داده شوند. در صورتی که در خط نیاز به پاشش مقدار زیادی رنگ پودری بر روی سطح تقریبا مسطحی در زمان کمی باشید، این سیستم بهترین انتخاب خواهد بود. سیستم های Corona Bell معمولا در خطوط اعمال رنگ بر روی بدنه خودرو ها و دیگر قطعات خارجی بدنه های استفاده می شوند. روش باردار کردن در این سیستم ها همانند گان های کرونا و با همان تاثیرات و نتایج می باشد .

سیستم پاشش رنگ پودری با شعله

تجهیزات و سیستم های اسپری رنگ پودری با شعله اغلب جهت پوشش قطعات بزرگ و با استفاده از پودر رنگ ترموپلاستیک و زمانی که استفاده از کوره ممکن نباشد، کاربرد دارند. این تجهیزات گازهای احتراق پذیری را بر سر گان مشتعل می کنند. حرارت حاصله با رنگ پودری ترموپلاستیک ترکیب شده و مایع شده و بر روی سطح قطعه شکل می گیرد. از این شیوه زمانی استفاده می شود که کاهش هزینه ها مد نظر باشد و بتوان از کاهش کیفیت پوشش تا حدودی صرفنظر کرد. فرآیند اسپری با شعله با خطراتی نیز همراه است از آن جمله به خروج گرد و خاک و گازها و اشتعال یا انفجار گرد و غبارها و گازها می توان اشاره نمود .

تغییر رنگ سریع

پیشرفت های اخیر حاصله در تجهیزات پاشش رنگ پودری، در زمان، زحمات و هزینه عمده لازم به منظور تغییر رنگ تغییرات چشمگیری به وجود آورده اند. تلاش های انجام شده به منظور افزایش کارآیی های سیستم، بهبود مسیر حرکت رنگ پودری، طراحی های جدید کابین های پاشش، همه و همه در راستای افزایش سرعت فرآیند تغییر رنگ، تاثیرات مهم و چشمگیری داشته اند. سیستم تغییر رنگ با طراحی، طرز کار و تعمیر و نگهداری دقیق، می تواند در عرض چند دقیقه عملیات تغییر رنگ را در سیستم انجام دهد.

کابین های پاشش با دیواره های پلاستیکی که بیش از آنکه پودر رنگ را به خود جذب کنند، آن را دفع می کنند، کابین هایی با دیواره های انحنا دار که مانع از تجمع پودر رنگ می شوند، جارو ها و تسمه های پاکسازی برای کف کابین که بصورت اتوماتیک ذرات پودر رنگ را از کف کابین به سمت سیستم های بازیافت منتقل می کنند و نیز فشار قدرتمند هوا از درون لوله ها و پمپ ها به منظور تمیز کردن و پاکسازی سیستم، همه به کاهش عملیات تغییر رنگ کمک شایانی کرده اند و قادر به انجام عملیات تغییر رنگ تا تغییر ۵۵ نوع فام رنگ در روز می باشند . تجهیزات و لوازم یکی دیگر از مسائلی که در هنگام انتخاب یک سیستم پاشش رنگ پودری باید به آن توجه شود، تجهیزات و لوازم جانبی گان در سیستم است.

انواع سر گان از طرف تولیدکنندگان گان ها و سیستم های پاشش موجود می باشند. بطور مثال انواعی مانند نازل های اسپری مسطح، سر های الحاقی و دفلکتورهای مختلف در ابعاد و اشکال متفاوت موجود می باشند. هر کدام از این تجهیزات برای منظور ها و استفاده های مختلف مناسب بوده و طرح ها و اشکال مختلفی از ابر رنگ پودری جهت نفوذ به سطوح با اشکال متفاوت بوجود می آورند. بطور مثال سرهای الحاقی به نفوذ پودر رنگ به نقاط دور از دسترس و زاویه دار کمک می کنند .

در هنگام انتخاب یک سیستم اعمال رنگ پودری انتخاب های بسیاری بر سر راه وجود دارند. در این زمینه جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع سیستم پاشش رنگ پودری، باید قطعاتی که قرار است پاشش بر روی آن ها انجام گیرند، نوع رنگ پودری مورد استفاده و مطلوب، نیازمندی های این پوشش و نیز مسائل مالی مد نظر باشند.

کیان صنعت برهان سعی کرد شما را با انواع سیستم پاشش رنگ پودری الکترواستاتیک، ، نازل ها و … آشنا کند و هم چنین نحوه انتخاب بهترین و مناسب ترین سیستم پاشش رنگ پودری برای مصارف مورد نظر خود و عوامل موثر در انتخاب آشنا کند.

کلام پایانی

در این مقاله موضوعات مختلفی را در جهت شناخت سیستم پاشش رنگ پودری مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی این سیستم درپوشش دادن قطعات و افزایش دوام آن ها بسیار مؤثر است. از این رو پیشنهاد میشود حتماً از دستگاه هایی با کیفیت برای ایجاد یک سیستم پاشش قدرتمند بهره ببرید. امیدواریم که این مقاله مورد پسند و توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *