امروزه برای رنگ کاری تمامی قطعات تولیدی اعم از فلزات و پلاستیک، از خط رنگ پودری و مایع استفاده می شود. بهترین و مرسوم ترین روش در استفاده از رنگ های پودری: پاشش به روش الکترواستاتیک می باشد، این روش به دلیل سرعت بالا و سهلوت در انجام  کار در سالهای اخیررشد چشمگیری در صنعت های مختلف داشته است و همچنین رنگ های پودری توانستند جایگیزین بسیار مناسبی برای رنگ های سنتی و قدیمی می باشد.

خط رنگ یا تجهیزات خط رنگ پودری شامل قسمت های مختلفی می باشد که کار و رنگ آمیزی را به صورت مرحله به مرحله پیش می برد. در اینجا کیان صنعت برهان تمامی تجهیزات خط رنگ کامل را به صورت مجزا و کامل توضیح داده است و همچنین مرحله به مرحله انجام کار شامل: آماده سازی،سوار کردن قطعات،پاشش رنگ،تثبیت رنگ و…بیان کرده است.

تجهیزات خط رنگ پودری

تجهیزات خط رنگ پودری شامل چه دستگاه هایی می باشد؟

  1. سیستم شستشو: کابین شستشو- وان شستشو (Pretreatment)
  2. کوره خشک کن: تونلی – باکسی (Box Oven – Continious Oven)
  3. کابین پاشش رنگ: اتوماتیک – دستی (Booth Cabin)
  4. کابین رنگ پودری و مایع (Water Full Cabin)
  5. ربات پاشش رنگ (Robat)
  6. دستگاه بازیافت رنگ: سیکلون – سایکلون (cyclone)
  7. کوره پخت رنگ (Oven of Curing)
  8. سیستم انتقال: کانوایر هوایی و زمینی (Conveyor)

مرحله رنگ آمیزی قطعات توسط خط رنگ الکترواستاتیک:

  • شستشو قطعات:
  • چربی زدایی (Degreasing)
  • فسفاته کاری (Phosphate)
  • خشک کردن
  • در صورت نیاز استفاده از مواد کروماته برای قطعات (chromate)

فسفاته برای محافظت سطوح فلزی در برابر خوردگی استفاده می شود، یکی از ویژگی های فسفاته بالا بردن خاصیت چسبندگی رنگ به سطح فلز می باشد و همانطور که گفته شد ایجاد مقاومت در برابر خوردگی سطوح می باشد.

  • روش های شستشو:
  • روش غوطه وری (دیپ)
  • روش اسپری

انتخاب روش شستشو توسط متخصصان و مشاوران کیان صنعت برهان بسته به نوع محصول و قطعات شما انجام می شود و بهترین گزینه و روش به شما پیشنهاد داده می شود.

قبل از انجام رنگکاری یکی از مهم ترین فاکتور در رنگ که در کیفیت و ماندگاری پوشش تأثیر گذار است تمیزکاری سطوح می باشد. چون سطوح و قطعاتی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند دارای آلاینده هایی هستند که در کیفیت پوشش رنگ تأثیر منفی می گذارند، این آلاینده ها عبارتند از گریس، مواد قلیایی، توده های روغنی، برشهای فلزات و بسیاری از ذرات و آلاینهد های اضافی دیگر می باشد، در نتیجه حتمأ باید سطوح تمیز و عاری از آلاینده باشد تا کیفیت پوشش رنگ پودری بالا برود.

کابین پاشش رنگ:

  • اتوماتیک
  • دستی

رنگ موردنظر بر روی سطح از طریق تفنگ پاشش انجام می شود و تفنگ های پاشش همانطور که گفته شد به دو صورت: دستی و اتوماتیک می باشد.

کابین یا اتاق رنگ پودری الکترواستاتیک فضایی بسته برای پاشش رنگ پودری توسط تفنگ پاشش به صورت اتوماتیک می باشد که براساس طراحی که شده است فضای کارگاه شما آلوده به ذرات و رنگ  نمی شود و تا حدودی تمیز نگه داشته می شود. از تفنگ های پاشش دستی نیز در مواقعی که سطح دارای نقص و عیب است و اگر پوشش رنگ به خوبی در قسمتی قرار نگرفته باشد می توان از تفنگ پاشش دستی استفاده کرد.

طراحی کابین، بسته به نیاز مشتری و نوع، شکل قطعات و سرعت خط در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می شود.

سایکلون رنگ پودری

یکی از ویژگی های رنگ پودری، بازیافت رنگ و استفاده دوباره از آن توسط سیستم بازیافت رنگ یا سایکلون می باشد. این دستگاه از به هدر رفتن رنگ جلوگیری می کند و با فرایند بازیافت و استفاده مجدد، مصرف رنگ را کاهش میدهد.

عملکرد سایکلون رنگ پودری:

بعد از مکیدن، ذرات رنگ از هوا جدا می شود، پس از این مرحله ذرات مکیده شده به دیواره ای که سطل در زیر آن تعبیه شده هدایت می شود، این ذرات با ناخالصی ها در سطل جمع آوری می شود اما برای جدا سازی ناخالصی ها از فیلتری به اسم مونوسایکلون استفاده می شود، عملکرد سایکلون رنگ پودری به این صورت است که ذرات ناخالص را از ذرات رنگ تفکیک می کند تا رنگ مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای ساخت سایکلون رنگ پوری:

  1. کاهش مصرف رنگ
  2. افزایش بهره وری
  3. بهبود کیفیت رنگ

کوره پخت رنگ:

مرحله نهایی پس از پاشش رنگ، تثبیت رنگ توسط کوره پخت رنگ می باشد. قطعات به داخل کوره پخت رنگ که بسته به نیاز شما در نوع: کوره پیوسته رنگ پودری، کوره باکس دوطرفه درب، کوره باکس یک طرفه درب، کوره کانوایری طراحی و ساخته می شود، ابعاد کوره پخت بسته به قطعات متفاوت می باشد.

یکی از نکات مهم در کوره پخت رنگ، دمای یکنواخت در سر تا سر کوره می باشد که در دمای 180-200 درجه سانتی گراد پخته می شود و این بخش جزو بخش های حساس و دقیق خط رنگ می باشد که باید توسط اپراتور متخصص انجام شودخط رنگ الکترواستاتیک

کانوایر هوایی و زمینی

از کانوایرها به عنوان سیستم انتقال قطعات در تجهیزات خط رنگ استفاده می شود، همانطور که گفته شد کانوایرها در دو نوع هوایی و زمینی هستند. کانوایرها جزو تجهیزات ضروری خط رنگ می باشد که در سرعت کار تأثیر بسیار زیادی دارد و قطعات با نظم و ترتیب خاصی به و سیله کانوایرها منتقل و جابجا می شوند، بسته به متراژ فضا در ابعاد مختلف ساخته می شوند، اگر فضای کارگاه کوچک باشد از کانوایر هوایی استفاده می شود که در این زمینه نیز می توانید از مشاوران کیان صنعت برهان مشاوره بگیرید.

طراحی و ساخت خط رنگ پودری الکترواستاتیک نیاز به دانش فنی دارد، مجموعه کیان صنعت برهان متخصص در زمینه ساخت و اجرای خط رنگ می باشد که قبل از هرچی به مشاوره درست و کارآمد می پردازد تا بهترین و ضروری ترین نیاز شما را برطرف کند. ما همواره تلاش کردیم کیفیت و سرعت انجام کا را در الویت قرار دهیم.

چرخه خط رنگ پودری:

اینفوگرافیک خط رنگ پودری

نمایش 1–12 از 18 نتیجه