اخبار

انواع سیستم پاشش رنگ+طرز کار

دستگاه پاشش رنگ

با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه صنایع، روش های جدید رنگ آمیزی قطعات به روی کار آمدند. یکی از این طرز کار سیستم پاشش رنگ  بر روی سطح مورد نظر مانند سطوح پلاستیک و صنایع چوب می باشد. اگر تمایل دارید با طرز کارسیستم پاشش رنگ بیشتر آشنا شوید، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

تیم حرفه ای کیان صنعت برهان توضیحات کاملی در خصوص کار با سیستم پاش رنگ پودری داده است.

به طور کلی سیستم پاشش رنگ، قدمتی ۴۰ ساله دارد. برای اولین بار فرانسیس دیوید آمریکایی سیستم پاشش رنگ را اختراع کرد. بعد گذشت چند وقت، میلت و ادوارد سیمور توانستند با گسترش این تکنیک روند پیشرفت خوبی داشته باشند. آن ها توانستند سیستم ساده را به قوطی های اسپری رنگی تبدیل کنند. با توجه به جذابیت تاریخچه این محصول، در ادامه اطلاعات تکمیلی در مورد این موضوع شرح می دهیم.

سیستم پاشش رنگ پودری

طرز کار سیستم پاشش رنگ  برای اولین بار در کشور آمریکا رونمایی شد. این سیستم از ۴۰ سال پیش در کشور مورد استفاده قرار گرفت و به سرعت بین جمعیت کثیری از مردم محبوبیت خاصی را به دست آورده است.

معمولا روند کار بدین صورت است که ابتدا سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی یا گرد و غبار کاملا پاک سازی می کنند. سپس با کمک یک سیستم پاشش رنگ که در ادامه مقاله با انواع آن و طرز کار سیستم های پاشش رنگ بیشتر آشنا خواهید شد، سطح مورد نظر را به شکل کاملا یکنواخت رنگ آمیزی می کنند.

در نهایت وسایل را به یک کوره منتقل می کنند و برای مدت زمان معینی داخل آن قرار می دهند. این زمان معمولا چیزی بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در نظر گرفته می شود. هم چنین دمای کوره بایستی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه باشد. پس از طی کردن این مرحله، رنگ آمیزی وسیله شما به پایان خواهد رسید.

پاشش رنگ پودری اتوماتیک

همان طور که از نام آن برمی آید، طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری اتوماتیک، بدون دخالت دست و کاملا به صورت خودکار فعالیت می کند. طراحی قطعات به کار رفته در این سیستم ها به گونه ای است که قطعات مورد نظر را با کیفیت بالا رنگ پاشی می کند. اگر قرار است رنگ آمیزی قطعات را در تعداد بالا یا در یک خط تولید پرکار استفاده کنید، بهتر است نوع اتوماتیک آن را خریداری کنید.

طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری اتوماتیک به گونه ای است که برای رنگ آمیزی سطوح از هر جنسی اعم از فلزی یا چوبی قابل بهره گیری است. البته اهمیت وجود سیستم اتوماتیک در رنگ آمیزی قطعات فلزی بیشتر مشهود است؛ زیرا قطعات فلزی را برای جلوگیری از زنگ زدگی بایستی سریع با رنگ پوشش داد و دستگاه های اتوماتیک به علت سرعت عملشان کمک کننده خواهند بود.

نحوه پاشش رنگ پودری

قبل از انتخاب بهترین روش برای پاشش رنگ های پودری و آشنایی با طرز کار سیستم پاشش رنگپودری لازم است تا معیارهای یک رنگ آمیزی خوب را بشناسیم. این معیارها در ادامه آمده است.

۱- ایجاد یک ظاهر زیبا: زیبایی ظاهری وسایل تاثیر بسزایی در جلب مشتری و افزایش نرخ فروش محصول دارد.

۲- محافظت از سطح زیرین: اصلی ترین دلیل رنگ آمیزی سطوح، مراقبت از آن ها در مقابل زنگ زدگی و خراش می باشد.

۳- ایجاد یک سری خواص ویژه در آن: برخی از سطوح به گونه ای هستند که پس از رنگ آمیزی دارای یک سری مشخصات ویژه خواهند شد. از جمله این مشخصات می توان به مقاوت در برابر جریان الکتریسیته و عدم ایجاد اصطکاک اشاره کرد.

در کنار موارد تعیین کننده گفته شده در این قسمت، عوامل تعیین کننده دیگری هم در انتخاب سیستم پاشش نقش دارند. یکی از این عوامل هزینه نهایی پاشش رنگ است. قطعا پرهزینه ترین روش پاشش رنگ، روش اتوماتیک است. اما این را هم بایستی در نظر گرفت که خروجی کار این سیستم فوق العاده است؛ بنابراین توصیه ما به شما یادگیری طرز کار سیستم پاشش رنگ اتوماتیک است.

پاشش رنگ پودری الکترواستاتیک

سیستم الکترواستاتیک پاشش رنگ پودری نوعی سیستم دوست دار محیط زیست به شمار می رود. طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری الکترواستاتیک، راحت و در عین حال جالب است. برای شارژ مجدد پودر موجود در دستگاه الکترواستاتیک می توان از دو روش شارژ کرونا و تریبوشارژ بهره گرفت. در روش شارژ کرونا پودر را وارد یک تفنگ اسپری کرده یا در داخل یک میدان مغناطیسی با بار منفی قرار می دهند.

در نتیجه این ذرات جذب قطعاتی بر روی زمین که دارای بار مثبت هستند می شود. در روش تریبوشارژ، پودر به سرعت از یک لوله مخصوص عبور کرده و دارای بار مثبت می شوند. به دنبال این به سمت مواد دارای بار منفی بر روی زمین می روند.از این روش برای قطعات دارای فرورفتگی های زیاد بهره می برند.

سیستم پاشش رنگ ایرلس

طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری ایرلس براساس میزان کشش سطحی مواد است. البته این نوع سیستم برای رنگ های مایع بیشتر از رنگ های پودری به کار گرفته می شود. این سیستم دارای پمپ قدرتمندی است که بر روی رنگ مایه فشار وارد کرده و آن را تبدیل به ذرات رنگ می کند. پمپ های سیستم ایرلس انواع مختلفی مانند هیدرولیکی، بنزینی و بادی دارد. همین تفاوت مدل های پمپ باعث تفاوت در طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری می شود. طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری ایرلس بر اساس فشار بوده و به همین علت سرعت عملکرد آن همانند سیستم اتوماتیک بالا است.

سیستم پاشش رنگ پودری با پیستوله

طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری پیستوله بادی بیشتر به صورت برقی می باشد. البته از این سیستم نیز مانند سیستم ایرلس برای پاشش رنگ های مایع مانند قیر و گازوئیل نیز استفاده می شود. کمپرسور باد قرار گرفته در دستگاه با کمک باد فشاری را تولید می کند و باعث پاشیده شدن رنگ داخل مخزن به سطح مورد نظر شما می شود. طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری با پیستوله به گونه ای است که رنگ را به صورت کاملا یکنواخت بر روی سطح مورد نظر اسپری می کند. هم چنین دوام این دستگاه نسبت به دستگاه های برقی بسیار بیشتر است.

کلام پایانی

با توجه به تمام مطالب گفته در بالا درباره طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری و انواع تجهیزات رنگی موجود، توصیه ما به شما بررسی هدف خود از رنگ آمیزی سطوح و محاسبه تعداد قطعات مورد نظر است. در این صورت می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طرز کار سیستم پاشش رنگ پودری با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. افراد متخصص تیم حرفه ای ما در هر زمان آماده پاسخ گویی و راهنمایی شما عزیزان از هر نقطه ای از دنیا می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *